Kelunan*
Sembayang sebarang
Ataukah sembahyang sembarang
Surga tua menghantui mereka
Hantu surga datang
Siang dan malam di dalam igauan mimpi mimpi
Dan mereka mencari hantu surga
Mati hidup serupa mukanya
Di sana mereka
Telingkup dan tunduk
Tiada malu lagi
Berdiri melompat setingginya
Melangkaui langit biru
Bergema gua lama pertapaan mereka
Surga tua itu
*= orang
Intaian Puisi
Pemuisi mengungkit dalam dirinya rasa takjub hormat ngeri keagamaan. Pemuisi ini mengait hubungan ‘kelunan sembayang’ dengan kepercayaan mereka, yang digambarkan sangat sangat intim dan telah membentuk penuh keperibadian diri mereka. Kepercayaan (agama) mereka menguasai penuh segala tindak tanduk, pola pemikiran dan segala macam pe’el dan perbuatan mereka. Ringkasnya, mereka adalah rupa agama itu sendiri. Konteks puisi melihat bahawa semua orang (kelunan) adalah orang beriman dan kelunan sembayang. Maksudnya walaupun seseorang itu tidak beragama, tidak beragama itu sendiri adalah pegangan agamanya, dan itu menjadikannya kelunan sembayang sebarang. Dari sudut lain, dengan tidak sembayang, itu bererti agamanya yang percaya (atau tidak peduli) kepada yang sembarang. Pegangan dan kefahaman tidak sembayang itu dengan sendirinya adalah anutan imannya. Rangkuman konteks puisi menjangkau semua orang yang percaya dan tidak percaya kepada Tuhan, tidak kira kepercayaannya satu fahaman atau banyak.
Pemuisi tidak menyebut agama apa mereka ini kerana kemungkinan tidak nampak perlunya berbuat demikian. Namun dalam konteks Sungai Asap, yang ramai mereka pengikut kumpulan Kristian Sidang Injil Borneo (singkatannya SIB), mereka sering ke gereja bersama sama untuk menyanyi, berdoa, mendengar khutbah, memberi wang persembahan dan persepuluhan, mengadakan perjamuan suci, mendengar pengumuman dari Ketua Sidang dan Maren Uma’, serta kadang kadang merayakan hari ulang tahun kanak kanak dengan memotong kek. Ahli ahli kekadang tampil ke mimbar memberi kesaksian berupa pujian, pengakuan dosa, didoa untuk penyembuhan dan sebagainya.
Ada juga yang pada namanya beragama Kristian tetapi anutannya bukan Kristian. Mereka mempunyai acara mereka sendiri sendiri sesuai dengan anutan sembayang sembarangan mereka itu. Kristianiti cuma payung langit musim hujan sahaja, tidak mereka pakai sepanjang masa.
Apapun yang dilakukan oleh setiap masing masing orang yang sembayang samada sembarang atau tidak, pemuisi melihat mereka keseluruhannya sebagai satu (kesatuan) dalam hubungan anutan kepada agama dan kepercayaan mereka itu, di mana surga tua menjadi satu pihak yang telah memainkan peranan penting dalam membentuk kehidupan mereka hari hari.
Dan bagi yang tidak beragama itu pula, pemuisi melihat mereka sama sebagai masih kelunan sembayang sembarang. Bezanya cuma mereka tidak ke gereja. Sama seperti yang lain, mereka turut dihantui surga tua mereka sendiri, yang menjelma datang pada mereka, siang malam dimana mana (walaupun mereka tidak menginjak tangga bangunan tempat ibadah ), mereka juga mencari hantu mereka sendiri (tidak kira dimana – samada di gereja, ditokong, di kaki lima, di kedai arak, di toko Toto dan 4D, di batu nisan, di internet dan seterus terusnya. Rumusan: mereka menghidu bau tasap* hantu surga mereka sendiri dan menjadi hantu mereka sendiri.
Sembayang sebarang
Ataukah sembahyang sembarang
Surga tua menghantui mereka
Hantu surga datang
Siang dan malam di dalam igauan mimpi mimpi
Dan mereka mencari hantu surga
Mati hidup serupa mukanya
Di sana mereka
Telingkup dan tunduk
Tiada malu lagi
Berdiri melompat setingginya
Melangkaui langit biru
Bergema gua lama pertapaan mereka
Surga tua itu
*= orang
Intaian Puisi
Pemuisi mengungkit dalam dirinya rasa takjub hormat ngeri keagamaan. Pemuisi ini mengait hubungan ‘kelunan sembayang’ dengan kepercayaan mereka, yang digambarkan sangat sangat intim dan telah membentuk penuh keperibadian diri mereka. Kepercayaan (agama) mereka menguasai penuh segala tindak tanduk, pola pemikiran dan segala macam pe’el dan perbuatan mereka. Ringkasnya, mereka adalah rupa agama itu sendiri. Konteks puisi melihat bahawa semua orang (kelunan) adalah orang beriman dan kelunan sembayang. Maksudnya walaupun seseorang itu tidak beragama, tidak beragama itu sendiri adalah pegangan agamanya, dan itu menjadikannya kelunan sembayang sebarang. Dari sudut lain, dengan tidak sembayang, itu bererti agamanya yang percaya (atau tidak peduli) kepada yang sembarang. Pegangan dan kefahaman tidak sembayang itu dengan sendirinya adalah anutan imannya. Rangkuman konteks puisi menjangkau semua orang yang percaya dan tidak percaya kepada Tuhan, tidak kira kepercayaannya satu fahaman atau banyak.
Pemuisi tidak menyebut agama apa mereka ini kerana kemungkinan tidak nampak perlunya berbuat demikian. Namun dalam konteks Sungai Asap, yang ramai mereka pengikut kumpulan Kristian Sidang Injil Borneo (singkatannya SIB), mereka sering ke gereja bersama sama untuk menyanyi, berdoa, mendengar khutbah, memberi wang persembahan dan persepuluhan, mengadakan perjamuan suci, mendengar pengumuman dari Ketua Sidang dan Maren Uma’, serta kadang kadang merayakan hari ulang tahun kanak kanak dengan memotong kek. Ahli ahli kekadang tampil ke mimbar memberi kesaksian berupa pujian, pengakuan dosa, didoa untuk penyembuhan dan sebagainya.
Ada juga yang pada namanya beragama Kristian tetapi anutannya bukan Kristian. Mereka mempunyai acara mereka sendiri sendiri sesuai dengan anutan sembayang sembarangan mereka itu. Kristianiti cuma payung langit musim hujan sahaja, tidak mereka pakai sepanjang masa.
Apapun yang dilakukan oleh setiap masing masing orang yang sembayang samada sembarang atau tidak, pemuisi melihat mereka keseluruhannya sebagai satu (kesatuan) dalam hubungan anutan kepada agama dan kepercayaan mereka itu, di mana surga tua menjadi satu pihak yang telah memainkan peranan penting dalam membentuk kehidupan mereka hari hari.
Dan bagi yang tidak beragama itu pula, pemuisi melihat mereka sama sebagai masih kelunan sembayang sembarang. Bezanya cuma mereka tidak ke gereja. Sama seperti yang lain, mereka turut dihantui surga tua mereka sendiri, yang menjelma datang pada mereka, siang malam dimana mana (walaupun mereka tidak menginjak tangga bangunan tempat ibadah ), mereka juga mencari hantu mereka sendiri (tidak kira dimana – samada di gereja, ditokong, di kaki lima, di kedai arak, di toko Toto dan 4D, di batu nisan, di internet dan seterus terusnya. Rumusan: mereka menghidu bau tasap* hantu surga mereka sendiri dan menjadi hantu mereka sendiri.
*tunu
Tidak kira anda mengaku ‘kelunan sembayang’, gantikan ‘mereka’ dengan ‘aku’, seperti berikut ini:
Aku (sebut namamu …………)
Sembayang sebarang
Ataukah sembahyang sembarang
Surga tua menghantuiku
Hantu surga datang
Siang dan malam di dalam igauan mimpi mimpi
Dan aku menghantui hantu surga
Mati hidup serupa mukanya
Di sana aku
Telingkup dan tunduk
Tiada malu lagi
Berdiri melompat setingginya
Melangkaui langit biru
Bergema gua pertapaan lama ku
Surga tua itu
Sembayang sebarang
Ataukah sembahyang sembarang
Surga tua menghantuiku
Hantu surga datang
Siang dan malam di dalam igauan mimpi mimpi
Dan aku menghantui hantu surga
Mati hidup serupa mukanya
Di sana aku
Telingkup dan tunduk
Tiada malu lagi
Berdiri melompat setingginya
Melangkaui langit biru
Bergema gua pertapaan lama ku
Surga tua itu
No comments:
Post a Comment