Lompat tupai memang ke tanah rupanya
Lompat datuk membahu mimpi
Bukankah jambatannya mahal
Sungai kecilpun menghantam
Lompat lompat anak katak
Dari kolam rimba bergegas ke pasar
Lalu lompat ibu melenting mencari rezeki
Sawit siapa kau kata?
Tanah sebidang kan rebutan semua
Kau kira aku orang ulu
Ku akui itu
Dalam tawamu
Orang ulu terlanjur
Belangku carik terpendam di dalam
Aku haru biru
Pendatang
Penumpang
Pengganggu
Penunggumu
Cermin Karya
Pemuisi mencengkam kata pepatah orang tua dengan memukul habis kiasan bahawa tindakan yang dikira biasa rupanya berakhir dengan menemui rupa sebenar risiko yang terselit bersama tindakan itu. Pemuisi menilai bahawa telah tercapai kesudahan yang sukar diterima tetapi hakikat buruk telah menimpa. Bahawa sesuatu telah berlaku hasil keputusan yang dibuat semalam, walau apapun dia dari pandangan pemuisi.
Pemuisi mengait pemerhatiannya dengan generasi terdahulu yang memimpin dan mengetuai kelompok keluarga, yang mungkin kerana sesuatu impian mahu melihat perubahan ataupun sesuatu yang lebih indah, telah mengambil keputusan melakukan sesuatu perubahan. Merekalah rupanya yang membawa bersama seluruh kumpulan untuk berubah. Dalam konteks Asap, ini besar kemungkinan bererti sesuatu yang sangat besar implikasinya – bulak.
Memang tidak murah keputusan perubahan yang dilakukan. Untuk membawa mereka ke suatu keadaan baru akan menelan belanja dan kos bukan kewangan (intangible) yang sangat besar. Namun pemuisi melihat dalam kebersamaan kos kos itu, ada juga kumpulan atau ahli masyarakat yang berkeranah dan bertindak melawan arus. Apa bentuk ketidakpuasan mereka, pemuisi tidak pula menterjemahkannya. Ini hanya memberi bayangan bahawa semua peristiwa dan turutan tindakan yang terjadi memberi suatu gambaran yang tidak lancar.
Dan dalam gambaran morfosis kumpulan masyarakat itu ke alam baru, mereka digambarkan sebagai berlumba dan tergesa, besar kemungkinan kerana sekitaran baru mereka yang didapati baru, segar dan menarik (maklum katak keluar dari tempurung!). Mereka besar kemungkinan mendapati diri mereka berada di dunia baru yang menawan dan penuh warna kesukaan.
Dan tiba tiba pemuisi mendapati penjaga kesejahteraan rumahtangga harus bekerja untuk menanggung keluarga. Pemuisi cuba menggambarkan peralihan menurun dari klimaks perjalanan ke alam baru ini. Mengapa ini berlaku, pemuisi tidak menjelaskan di sini.
Dan pemuisi menyebut ‘sawit’, yang diketengahkannya sebagai bahan perbualan dan mungkin juga seruan dan sebutan umum. Besar kemungkinan kerana ‘sawit’ mempunyai kedudukan sebagai pilihan tanaman pertanian yang berpotensi untuk ditanam sendiri, lambang kepada apa yang diura-urakan oleh penganjur perubahan. Sawit tidak semestinya jenis tanaman kerana ia boleh berupa apa jua bentuk lain yang menumpang simbol daripadanya walaupun ia boleh berdiri sendiri di dalam puisinya.
Namun pemuisi mempersoalkan pilihan ‘sawit’ dari pandangan penggunaan tanah yang sempit dan besar kemungkinan turut diusahakan dengan tanaman lain. Persoalan pemuisi ini sekaligus membayangkan kesulitannya menerima keputusan awal yang dibuat oleh pemimpin mereka untuk membawa mereka ke alam baru. Isu tanah sempit ini dilihat bukan sahaja dari segi persaingan jenis tanaman tetapi dari kacamata pembahagian hak kepada kepenggunaan tanah itu yang mahu tidak mahu harus ditelan kini.
Pemuisi lalu memalingkan ucapannya kepada seseorang atau sesuatu pihak yang memperbodohkannya, dan mengakui bahawa dirinya sungguh telah diperbodohkan. Dan melihat bahawa seseorang atau sesuatu pihak itu mentertawakan kedunguannya itu.
Pemuisi seterusnya mengakui akan keputusan dan keadaan kelompok mereka yang telah membuat suatu keputusan yang tidak dapat ditarik balik, dan terpaksa menghadapi segala kesudahan. Seperti pasrah dan harus menerima hakikat dengan segala dayanya, pemuisi ringkas dan tidak berlarutan membebelkan penyesalan.
Namun seperti ada kekuatan dalaman tersimpan, pemuisi mengangkat semangat kuno yang ada padanya. Seperti dalam luka peristiwa yang mungkin telah memberinya kesedaran baru, pemuisi melihat dirinya di dalam beberapa posisi – termasuklan sebagai pendatang (ke suatu tempat baru), penumpang (di antara penghuni lama yang tidak merestui dan membenarkan mereka menginap lama), pengganggu (kerana tidak sehaluan) dan yang terakhir – ‘penunggu’ – seperti pemuisi telah meyimpan dendam menunggu waktu bertindak terhadap seseorang atau sesuatu pihak.
Lompat datuk membahu mimpi
Bukankah jambatannya mahal
Sungai kecilpun menghantam
Lompat lompat anak katak
Dari kolam rimba bergegas ke pasar
Lalu lompat ibu melenting mencari rezeki
Sawit siapa kau kata?
Tanah sebidang kan rebutan semua
Kau kira aku orang ulu
Ku akui itu
Dalam tawamu
Orang ulu terlanjur
Belangku carik terpendam di dalam
Aku haru biru
Pendatang
Penumpang
Pengganggu
Penunggumu
Cermin Karya
Pemuisi mencengkam kata pepatah orang tua dengan memukul habis kiasan bahawa tindakan yang dikira biasa rupanya berakhir dengan menemui rupa sebenar risiko yang terselit bersama tindakan itu. Pemuisi menilai bahawa telah tercapai kesudahan yang sukar diterima tetapi hakikat buruk telah menimpa. Bahawa sesuatu telah berlaku hasil keputusan yang dibuat semalam, walau apapun dia dari pandangan pemuisi.
Pemuisi mengait pemerhatiannya dengan generasi terdahulu yang memimpin dan mengetuai kelompok keluarga, yang mungkin kerana sesuatu impian mahu melihat perubahan ataupun sesuatu yang lebih indah, telah mengambil keputusan melakukan sesuatu perubahan. Merekalah rupanya yang membawa bersama seluruh kumpulan untuk berubah. Dalam konteks Asap, ini besar kemungkinan bererti sesuatu yang sangat besar implikasinya – bulak.
Memang tidak murah keputusan perubahan yang dilakukan. Untuk membawa mereka ke suatu keadaan baru akan menelan belanja dan kos bukan kewangan (intangible) yang sangat besar. Namun pemuisi melihat dalam kebersamaan kos kos itu, ada juga kumpulan atau ahli masyarakat yang berkeranah dan bertindak melawan arus. Apa bentuk ketidakpuasan mereka, pemuisi tidak pula menterjemahkannya. Ini hanya memberi bayangan bahawa semua peristiwa dan turutan tindakan yang terjadi memberi suatu gambaran yang tidak lancar.
Dan dalam gambaran morfosis kumpulan masyarakat itu ke alam baru, mereka digambarkan sebagai berlumba dan tergesa, besar kemungkinan kerana sekitaran baru mereka yang didapati baru, segar dan menarik (maklum katak keluar dari tempurung!). Mereka besar kemungkinan mendapati diri mereka berada di dunia baru yang menawan dan penuh warna kesukaan.
Dan tiba tiba pemuisi mendapati penjaga kesejahteraan rumahtangga harus bekerja untuk menanggung keluarga. Pemuisi cuba menggambarkan peralihan menurun dari klimaks perjalanan ke alam baru ini. Mengapa ini berlaku, pemuisi tidak menjelaskan di sini.
Dan pemuisi menyebut ‘sawit’, yang diketengahkannya sebagai bahan perbualan dan mungkin juga seruan dan sebutan umum. Besar kemungkinan kerana ‘sawit’ mempunyai kedudukan sebagai pilihan tanaman pertanian yang berpotensi untuk ditanam sendiri, lambang kepada apa yang diura-urakan oleh penganjur perubahan. Sawit tidak semestinya jenis tanaman kerana ia boleh berupa apa jua bentuk lain yang menumpang simbol daripadanya walaupun ia boleh berdiri sendiri di dalam puisinya.
Namun pemuisi mempersoalkan pilihan ‘sawit’ dari pandangan penggunaan tanah yang sempit dan besar kemungkinan turut diusahakan dengan tanaman lain. Persoalan pemuisi ini sekaligus membayangkan kesulitannya menerima keputusan awal yang dibuat oleh pemimpin mereka untuk membawa mereka ke alam baru. Isu tanah sempit ini dilihat bukan sahaja dari segi persaingan jenis tanaman tetapi dari kacamata pembahagian hak kepada kepenggunaan tanah itu yang mahu tidak mahu harus ditelan kini.
Pemuisi lalu memalingkan ucapannya kepada seseorang atau sesuatu pihak yang memperbodohkannya, dan mengakui bahawa dirinya sungguh telah diperbodohkan. Dan melihat bahawa seseorang atau sesuatu pihak itu mentertawakan kedunguannya itu.
Pemuisi seterusnya mengakui akan keputusan dan keadaan kelompok mereka yang telah membuat suatu keputusan yang tidak dapat ditarik balik, dan terpaksa menghadapi segala kesudahan. Seperti pasrah dan harus menerima hakikat dengan segala dayanya, pemuisi ringkas dan tidak berlarutan membebelkan penyesalan.
Namun seperti ada kekuatan dalaman tersimpan, pemuisi mengangkat semangat kuno yang ada padanya. Seperti dalam luka peristiwa yang mungkin telah memberinya kesedaran baru, pemuisi melihat dirinya di dalam beberapa posisi – termasuklan sebagai pendatang (ke suatu tempat baru), penumpang (di antara penghuni lama yang tidak merestui dan membenarkan mereka menginap lama), pengganggu (kerana tidak sehaluan) dan yang terakhir – ‘penunggu’ – seperti pemuisi telah meyimpan dendam menunggu waktu bertindak terhadap seseorang atau sesuatu pihak.
No comments:
Post a Comment