Perahu lawat alam maya berlepas pulang lagi
Pendayungnya gelap tampan
Mulia betik* ku berharap mampu menyuap laluanku
Kemari kota berahi semua yang pergi
Nenek lupa memberi pesan moyangku
Tikar usang tiada bersamaku
Hanyut jeram sungai maya kelam
Hitam bukan satu warna lagi
Cepat bawaku ke seberang!
Dingin malamkah seramnya hujung buluku
Cepat bawaku sampai!
Limpas saja lulau daruq, bukit awan dan pari pari itu!
Peduli!
Kayangan tingkat mana satu
*tatoo
Belahan Kulit Puisi
Pemuisi membawa gambaran pelayaran mistik kematian masyarakat kuno orang ulu menyeberangi danau maya ke alam baru meninggalkan kehidupan usia lamanya menuju kayangan. Cuma di sini, di dalam gambaran ini pemuisi melihat pendayung yang membawa ke seberang itu memiliki sifat lahiriah manusiawi yang pada suatu pandangan kilas adalah menawan tetapi juga kurang dimengerti penuh warna sebenar kulit tubuhnya, membayangkan perwatakan yang masih sangsi menyimpan misteri sendiri.
Sebagai penumpang perahu, pemuisi sedar kelancaran perjalanannya itu bergantung penuh kepada persiapan kesukuan (tribal preparedness) nya. [Dalam konteks lokasi, mutu lakaran berdarah pada kulit tubuh (tatoo) menentu keamatan cahaya penyeberangan dan harga bayaran pendayung bisu] Pemuisi bersandar pada apa yang secara tradisi merupakan haknya akan mampu mengampu Si Pendayung untuk membawanya ke seberang tanpa resah dan sebarang kemungkinan buruk. Apa bentuk tanda serta hak yang dimiliki pemuisi besar kemungkinan merujuk kepada apa yang ditemurunkan oleh keluarga dan masyarakat kepadanya. Dalam konteks budaya lokasi, ini tidak lari dari hal kedudukan hairaki dalam struktur sosial kelompok, harta benda termasuk warisan butir inuq* (beads), perkakas rumah seperti tajau, tawek dan sebagainya, simpanan makanan (stor) serta tanah usaha.
Pemuisi seperti bermimpi atau sedang berkhayal ilusi mengajak keindahan seberang itu datang padanya. Besar kemungkinan di dalam usaha penyeberangannya itu, mindanya telah dirasuk oleh lukisan luskisan indah keadaan di seberang.
Seperti tiba tiba sedar dari mimpi, pemuisi teringat akan sesuatu yang memiliki implikasi besar. Samada pemuisi tertinggal sesuatu yang berharga atau pemuisi sedang cuba menyalahkan seseorang yang mempunyai pengaruh besar di dalam hidupnya lantaran kekurangan pada dirinya yang boleh menggoncang perahu penyeberangannya itu.
Pemuisi sedar telah tertinggal sesuatu. Samada ia diperlukan atau tidak di alam baru, pemuisi tidak pula menyatakan apa apa. Yang jelas adalah – yang ditinggalkan itu merupakan sesuatu yang sangat intim dan personal, sesuatu yang telah ada sewaktu kelahirannya dan telah bersamanya dikala terbaring sakit dan di kala bersayang sayang. Pemuisi samada terlupa membawanya atau sengaja meninggalkannya tidak pula dibayangkan.
Dalam meneruskan penyeberangan, pemuisi membuat penilaian sekitarannya. Pemuisi sempat memerhatikan bahaya dan tanda tanda bahaya. Pemuisi melihat kontradiksi dan sedang dalam hangat pergumulan persoalan bermacam macam.
Kepingin sangat untuk sampai, pemuisi melanggar resam bisu, sesuatu yang taboo dalam pelayaran malam. Tanpa rundingan sempurna mungkin kerana mata dan hatinya sudah terpaut di kota seberang, pemuisi lupa adat dan budaya silam. Pantang mulut terbuka dalam pelayaran malam apatah lagi lantang sembarang. Pemuisi telah berbicara dengan pendayung bisu gelap misteri itu!
Setelah melanggar norma larangan itu, pemuisi tahu sesuatu sudah dan akan berlaku, tetapi perlu tabah dan terpaksa menahan segala baham natijah kesan apa pun yang bakal menimpa. Pemuisi sedar perjalanannya itu terkeluar garis penentu dan sempat merasa gerun dan bercelaru mengenang prospek hadapan yang akan mencabarnya.
Seperti tidak peduli sudah akan pelanggaran itu, pemuisi mengikat diri untuk berada di dalam pelanggaran. Menyeluk pekasam sampai ke lengan. Pemuisi memahat hati dan menanam tekad, tanpa peduli lanjut umur budaya pelayaran malam, seperti mengutuk melawan dan membalik arah perahu mencari laluan pintas untuk ke seberang. Pemuisi menulis aturannya sendiri untuk ke seberang.
Pemuisi tahu kesilapannya menyamping re-route tetapi tunas hatinya telah tumbuh muktamad untuk meneruskan arah asing ini. Pemuisi sedar tidak akan sampai ke suasana dan lokasi yang sepatutnya tetapi dengan keterlanjurannya, pemuisi melihat bahawa apa yang akan dinikmatinya adalah seperti better than nothing. Asal sampai ke darat tanpa peduli tebing mana perahunnya melantak.
Pendayungnya gelap tampan
Mulia betik* ku berharap mampu menyuap laluanku
Kemari kota berahi semua yang pergi
Nenek lupa memberi pesan moyangku
Tikar usang tiada bersamaku
Hanyut jeram sungai maya kelam
Hitam bukan satu warna lagi
Cepat bawaku ke seberang!
Dingin malamkah seramnya hujung buluku
Cepat bawaku sampai!
Limpas saja lulau daruq, bukit awan dan pari pari itu!
Peduli!
Kayangan tingkat mana satu
*tatoo
Belahan Kulit Puisi
Pemuisi membawa gambaran pelayaran mistik kematian masyarakat kuno orang ulu menyeberangi danau maya ke alam baru meninggalkan kehidupan usia lamanya menuju kayangan. Cuma di sini, di dalam gambaran ini pemuisi melihat pendayung yang membawa ke seberang itu memiliki sifat lahiriah manusiawi yang pada suatu pandangan kilas adalah menawan tetapi juga kurang dimengerti penuh warna sebenar kulit tubuhnya, membayangkan perwatakan yang masih sangsi menyimpan misteri sendiri.
Sebagai penumpang perahu, pemuisi sedar kelancaran perjalanannya itu bergantung penuh kepada persiapan kesukuan (tribal preparedness) nya. [Dalam konteks lokasi, mutu lakaran berdarah pada kulit tubuh (tatoo) menentu keamatan cahaya penyeberangan dan harga bayaran pendayung bisu] Pemuisi bersandar pada apa yang secara tradisi merupakan haknya akan mampu mengampu Si Pendayung untuk membawanya ke seberang tanpa resah dan sebarang kemungkinan buruk. Apa bentuk tanda serta hak yang dimiliki pemuisi besar kemungkinan merujuk kepada apa yang ditemurunkan oleh keluarga dan masyarakat kepadanya. Dalam konteks budaya lokasi, ini tidak lari dari hal kedudukan hairaki dalam struktur sosial kelompok, harta benda termasuk warisan butir inuq* (beads), perkakas rumah seperti tajau, tawek dan sebagainya, simpanan makanan (stor) serta tanah usaha.
Pemuisi seperti bermimpi atau sedang berkhayal ilusi mengajak keindahan seberang itu datang padanya. Besar kemungkinan di dalam usaha penyeberangannya itu, mindanya telah dirasuk oleh lukisan luskisan indah keadaan di seberang.
Seperti tiba tiba sedar dari mimpi, pemuisi teringat akan sesuatu yang memiliki implikasi besar. Samada pemuisi tertinggal sesuatu yang berharga atau pemuisi sedang cuba menyalahkan seseorang yang mempunyai pengaruh besar di dalam hidupnya lantaran kekurangan pada dirinya yang boleh menggoncang perahu penyeberangannya itu.
Pemuisi sedar telah tertinggal sesuatu. Samada ia diperlukan atau tidak di alam baru, pemuisi tidak pula menyatakan apa apa. Yang jelas adalah – yang ditinggalkan itu merupakan sesuatu yang sangat intim dan personal, sesuatu yang telah ada sewaktu kelahirannya dan telah bersamanya dikala terbaring sakit dan di kala bersayang sayang. Pemuisi samada terlupa membawanya atau sengaja meninggalkannya tidak pula dibayangkan.
Dalam meneruskan penyeberangan, pemuisi membuat penilaian sekitarannya. Pemuisi sempat memerhatikan bahaya dan tanda tanda bahaya. Pemuisi melihat kontradiksi dan sedang dalam hangat pergumulan persoalan bermacam macam.
Kepingin sangat untuk sampai, pemuisi melanggar resam bisu, sesuatu yang taboo dalam pelayaran malam. Tanpa rundingan sempurna mungkin kerana mata dan hatinya sudah terpaut di kota seberang, pemuisi lupa adat dan budaya silam. Pantang mulut terbuka dalam pelayaran malam apatah lagi lantang sembarang. Pemuisi telah berbicara dengan pendayung bisu gelap misteri itu!
Setelah melanggar norma larangan itu, pemuisi tahu sesuatu sudah dan akan berlaku, tetapi perlu tabah dan terpaksa menahan segala baham natijah kesan apa pun yang bakal menimpa. Pemuisi sedar perjalanannya itu terkeluar garis penentu dan sempat merasa gerun dan bercelaru mengenang prospek hadapan yang akan mencabarnya.
Seperti tidak peduli sudah akan pelanggaran itu, pemuisi mengikat diri untuk berada di dalam pelanggaran. Menyeluk pekasam sampai ke lengan. Pemuisi memahat hati dan menanam tekad, tanpa peduli lanjut umur budaya pelayaran malam, seperti mengutuk melawan dan membalik arah perahu mencari laluan pintas untuk ke seberang. Pemuisi menulis aturannya sendiri untuk ke seberang.
Pemuisi tahu kesilapannya menyamping re-route tetapi tunas hatinya telah tumbuh muktamad untuk meneruskan arah asing ini. Pemuisi sedar tidak akan sampai ke suasana dan lokasi yang sepatutnya tetapi dengan keterlanjurannya, pemuisi melihat bahawa apa yang akan dinikmatinya adalah seperti better than nothing. Asal sampai ke darat tanpa peduli tebing mana perahunnya melantak.
No comments:
Post a Comment