Terangkah masih kaburmu
10 tahun berlalu seperti baru semalam
Kita berpisah dan bertemu
Hanya
Masih menunggu meraba
Kelamkah terangmu
Dari sini masih jauh
Aku bersama siapa
Hanya
Masih kah ada dia
Rangkap 1
Berada di persimpangan, pemuisi berisi persoalan dan pergumulan, memulai lidahnya dengan harapan gemilang (‘terang’) pembaruan kehidupan semenjak 10 tahun lalu, hanya menyedari kini seperti mimpi (‘seperti baru semalam’) bahawa keadaannya tidak banyak berbeza. Namun pemuisi berharap akan ada kenyataan dalam perubahan.
Rangkap 2
Sambil pemuisi mengiktiraf ‘terang’ (perubahan positif) tetapi mempersoalkan mutu terang itu sebagai kelam, dan berbeza dari sudut pandangan peribadi dalam rangkap 1, pemuisi melihat ke arah luar dengan merujuk soalan itu kepada orang kedua. Dari sudut pandangan masadepan yang dikira belum tentu apa bentuknya, pemuisi mempersoalkan sokongan dan bantuan dari seseorang atau sesuatu yang pernah ada tetapi mungkin telah menghilang sehingga pemuisi mencari dalam persoalan akan kepastian.
Apakah akan berlaku kepada pemuisi – dalam Harapan Maya – yang besar kemungkinannya merujuk kepada kehidupan baru setelah berpindah gara gara Bakun. Teropong Asap mungkin tidak nampak semua, samalah seperti pemuisi yang tidak tahu apa akan berlaku, walaupun masih berharap, tetapi mengakui bahawa 10 tahun tidak banyak memberinya lantai kukuh untuk mengharap terang atau berharap menemui ‘dia’ yang telah membawanya pindah ke Sungai Asap Koyan.
10 tahun berlalu seperti baru semalam
Kita berpisah dan bertemu
Hanya
Masih menunggu meraba
Kelamkah terangmu
Dari sini masih jauh
Aku bersama siapa
Hanya
Masih kah ada dia
Rangkap 1
Berada di persimpangan, pemuisi berisi persoalan dan pergumulan, memulai lidahnya dengan harapan gemilang (‘terang’) pembaruan kehidupan semenjak 10 tahun lalu, hanya menyedari kini seperti mimpi (‘seperti baru semalam’) bahawa keadaannya tidak banyak berbeza. Namun pemuisi berharap akan ada kenyataan dalam perubahan.
Rangkap 2
Sambil pemuisi mengiktiraf ‘terang’ (perubahan positif) tetapi mempersoalkan mutu terang itu sebagai kelam, dan berbeza dari sudut pandangan peribadi dalam rangkap 1, pemuisi melihat ke arah luar dengan merujuk soalan itu kepada orang kedua. Dari sudut pandangan masadepan yang dikira belum tentu apa bentuknya, pemuisi mempersoalkan sokongan dan bantuan dari seseorang atau sesuatu yang pernah ada tetapi mungkin telah menghilang sehingga pemuisi mencari dalam persoalan akan kepastian.
Apakah akan berlaku kepada pemuisi – dalam Harapan Maya – yang besar kemungkinannya merujuk kepada kehidupan baru setelah berpindah gara gara Bakun. Teropong Asap mungkin tidak nampak semua, samalah seperti pemuisi yang tidak tahu apa akan berlaku, walaupun masih berharap, tetapi mengakui bahawa 10 tahun tidak banyak memberinya lantai kukuh untuk mengharap terang atau berharap menemui ‘dia’ yang telah membawanya pindah ke Sungai Asap Koyan.
No comments:
Post a Comment